MİHRİMAH CAMİ GÜN IŞIĞI

Camilere doğal ışık kaynağının girmesi için ne gibi işlemler yapılıyor. Fil ayaklarının eserlerin sağlamlığına ne gibi katkılar sağladığı. Eserlerdeki ağırlıkların hangi çalışmalarla taşınabilir hale getirildikleri.

MİHRİMAH CAMİ GÜN IŞIĞI

Mimar Sinan'ın cami mimarisinde gerçekleştirdiği yapısal gelişmelerden biri iç mekanın aydınlanmasındaki artıştır. Yapının sorunsallarını mantıklı adımlarla çözerken daha çok gün ışığının bina içine girmesini sağlayabilmiştir. Başka bir deyişle örtü sisteminin yükünü doğrudan sütun ve fil ayaklarına bindirerek mekanın bütünselliğini korumakla kalmamış, pencerelerden içeriye süzülecek ışığın önüne duvar gibi engellerin çıkmasını da engellemiştir. Sinan'ın eserleri arasında Edirnekapı Mihrimah Sultan Camisi'nin aydınlanma söz konusu olduğundan ayrıcalıklı bir yeri vardır. Öteki camilerde payanda görevi de gören yarım kubbeler, bu camide yerini daha çok ışığın içeri girmesini sağlayacak pencerelerin yer aldığı perde duvarlara bırakmıştır. Kubbenin ağırlığının duvarların içine ustaca gizlenmiş dört fil ayağı taşır. Bunların uzantıları olan ağırlık kuleleri kubbeyi çevreler. Öteki Sinan eserlerinden farklı olarak tek çeperlidir ve bu nedenle de oldukça iddialıdır.